вівторок, 24 грудня 2013 р.


Конспект уроку з української літератури
проведеного студенткою в 5 –б класі


ТЕМА. Прислів’я та приказки. Народне уявлення  про довколишній світ та його оцінка в прислів’ях.
МЕТА. Дати уявлення про прислів’я та приказки, їх види; розвивати навички виразного осмисленого читання прислів’їв та приказок, пояснення її змісту; формувати шанобливе ставлення до кмітливості та мудрості народу; виховувати розуміння ролі прислів’їв  та приказок в сучасному світі.
ТИП УРОКУ. Вивчення нового матеріалу.


Хід уроку
     І. Організаційний момент
     ІІ. Актуалізація опорних знань.
      Бесіда
- Що ви вже знаєте про прислів'я та приказки? 
- Хто є автором прислів'їв та приказок? ? 
- Які ви знаєте прислів'я?
- Прислів'я та приказки — це жанр української народної творчості?
      ІІІ.  Повідомлення теми й мети уроку.
     На сьогоднішньому уроці ми ознайомимося ще з одним видом усної народної творчості – прислів’ями та приказками.
     ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
1.     Слово вчителя.
    Послухайте одну історію, яка сталася дуже давно. (історія з підручника на стор 145).
«Жив-був на світі в давні часи молодий недосвідчений кравець. Прийшов до нього замовник і попросив пошити нову сорочку. Кравчику хотілося якомога швидше виконати роботу, тому він, не довго дуаючи, розкроїв полотно, хутенько зшив його частинки – і сорочка готова! Прийшов до нього чоловік, поміряв – не може сорочки одягнути! Вона на нього мала! Осудливо подивився він на кравчика-недотему, та й порадив йому: «Сім разів відміряй, а потім уже ріж». З часом забувся той перший випадок про кравчика, але люди, коли хотіли попередити когось бути уважним, не поспішати, казали: «Сім разів відміряй, один - відріж»».
Що таке «недосвідчений»? (неопытный).
Виникають прислів'я постійно, але поширюються в народі й передаються від покоління до покоління лише найзмістовніші й най-влучніші з них. Справжні народні прислів'я поєднують у собі глибокий зміст із дуже простою, але образною формою, їх легко запам'ятовувати й виголошувати.
Прислів'я та приказки належать до неоціненних коштовностей фольклору будь-якого народу, в тому числі — українського,— короткі влучні вислови, які образно та лаконічно передають нащадкам висновки з життєвого досвіду багатьох поколінь предків.
Вони становлять звід правил, якими людина має керуватися в повсякденному житті. Вони рідко тільки констатують якийсь факт, скоріше рекомендують чи застерігають, схвалюють або засуджують,— словом, повчають, бо за ними стоїть авторитет поколінь нашого народу, чия невичерпна талановитість, високе естетичне чуття й гострий розум і тепер продовжують примножувати і збагачувати духовну спадщину, що громадилася віками.
2) Робота з підручником. Запис визначень до робочого зошита.
 – Знайдіть у підручнику, що таке прислів’я і запишіть визначання у зошити. Прочитайте будь ласка визначення.
       Знайдіть будь ласка у підручнику, що говориться про зміст прислів’їв, як ми його розуміємо. (діти зачитують, с. 146).
       Зачитайте будь ласка, які тематичні групи прислів’їв бувають.
       Добре. Знайдіть і запишіть у зошит визначення приказки. Зачитайте (зачитують визначення). Подивіться тепер уважно на визначення прислів’я і приказки. Яка головна відмінність їх один від одного? (прислів’я народний вислів з повчальним змістом і виражає закінчену думку, приказка – влучний вислів, думка не закінчена).
       Іноді приказка може входити до складу прислів’я. давайте подивимось у підручнику на с. 147 такі приклади (зачитування дітьми).
3) Фізхвилинка
4) Читання прислів’їв за підручником; визначення тем та запис у вигляді плану.
       Ми з вами відпочили, тепер будемо вчитися визначати тему, якій присвячені подані у підручнику в завданні 1 прислів’я. Читаймо перші три прислів’я. Як ви гадаєте, до якої групи вони належать? (про пісню).
       Добре. Наступні прислів’я читаймо. До якої групи вони належать? (про людські чесноти). Поясніть будь ласка, як ви розумієте прислів’я «Добре треба шукати, а зло саме прийде». (відповіді дітей).
       Остання група, читаймо. До якої групи належать ці прислів’я? (про пори року). Поясніть значення прислів’я «Ластівка день починає, а соловей його кінчає»?
       Добре. Ми з вами повчилися визначати тематику прислів’їв, які вже були згруповані. А зараз ваше завдання буде складнішим. У завданні 2 вам треба згрупувати подані прислів’я за темами «Дружба», «Праця», «Сила слова». Перший ряд групує приказки про дружбу, другий ряд – про працю, третій – про силу слова. Обрати одне прислів’я зі своєї тематики і пояснити.
Перевірка
– Перший ряд зачитує свої прислів’я. інші – слухають. Чи всі згодні з тим, що виписав перший ряд за темою «Дружба»? (відповіді дітей. Таким же чином перевіряється інша тематика).
ІV.  Закріплення знань, умінь і навичок.
1.     Творче конструювання:
а) закінчить прислів’я.
Дерево міцне корінням, а людина… (родом і народом).
У своїй хаті … (й кутки допомагають).
Друзі пізнаються… (в біді).
Одяг краще новий а друг… (старий).
–  На дошці є прислів’я частинами. Вам потрібно правильно з’єднати частини одного й того ж прислів’я (діти читають, хто перший знаходить, виходить додошки й з’єднює прислів’я).
Згода будує,
Краще переконувати словами,
Сварка до добра
На дерево дивись - як родить,
Без роботи день
Зробив діло
Як дбаєш,
Вік живи
не доводить
а незгода руйнує
ніж кульками
роком стає
а на людину – як робить
вік учись
гуляй сміло
так і маєш
2.     Конкурс юних художників (робота у групах).
     Протягом п’яти хвилин після обговорення в групі відтворити у малюнку на дошці одне з прислів’їв:
  1. Язик до Києва доведе.
  2. Без труда не буде і плота.
  3. За двома зайцями поженешся, жодного не спіймаєш.
     V. Домашнє завдання.
Виписати у зошит 10 прикладів прислів’їв і 10 прикладів приказок. Вивчити 5 приказок і 5 прислів’їв напам’ять.


Немає коментарів:

Дописати коментар